Bírság versus tudás. Melyik legyen? Bízz a szakemberben!

Valamennyi cikkem, írásom, videóm és letölthető anyagaim EGYETLEN irányba vezetnek:

Ne a sokmilliós munkaügyi bírság legyen a részed, hanem a tudás és a megfelelő gyakorlat! Amíg nem vagy részese ennek, addig ezt könnyedén félvállról veheted. De ha megérint a szele, akkor nagyon tudni akarod majd, hogy mit kellene tenned ennek elhárítására! Hidd el, NAGYON nem akarod ezt megvárni!

 

VEDD ELEJÉT ENNEK! VAGY TANULJ SAJÁT KÁRODON! A DÖNTÉS A TIÉD.

 

Egy kisebb mulasztás is, amennyiben az hosszabb időnk keresztül fennáll, illetve, ha nem megfelelően jársz el, SÚLYOS MILLIÓKBAN fájhat, ahogy azt az „Egy 12 milliós bírság története” cikkemben olvashattad. Inkább bízd szakemberre a dolgot, a munkaidő listák elkészítésétől kezdve egészen az Utazó munkavállalók munkaideje törvény szerinti bérszámfejtésig bezárólag!

 

Az alapprobléma az, hogy:

1. Nem megfelelően készül el a munkaügyi lista, elszámolás, kimutatás (hiányos, nem a megfelelő adatokat tartalmazza, nem felel meg az osztott munkaidő szabályainak, nem felel meg az 1988-as évi I. Tv-nek).
2. Nem megfelelően készül el a bérszámfejtési lista, kimutatás, elszámolás, bevallás (amik KÉSŐBB okozhatnak problémát).
3. A fentiek folyománya: ha a munkavállaló BÁRMIÉRT is elégedetlen és úgy érzi, nem helyesen számolták el a juttatásait, akkor egy vitás eset és/vagy per során nagy valószínűséggel NEKI adnak majd igazat. EZÉRT NAGYON NEM MINDEGY, HOGYAN JÁRSZ EL!

 

MEGOLDÁS: úgy kell csinálni, ahogy azt a törvények előírják!

 


 

Hogyan csináljuk HELYESEN a fuvarozók egyedi munkaügyi- és bérelszámolását?

A MEGOLDÁS TÖBB DOLOGBÓL TEVŐDIK ÖSSZE.

  1. A helyzet tejes megértése, azaz, legyél tisztában azzal, hogy NEM elég csak az Mt. szabályait ismerned és alkalmaznod a munkaidők pontos kimutatása (mindent beleértve) és azok korrekt, jogszabályhű bérszámfejtése érdekében. Ehhez több mindent kell helyesen csinálni. (A legtöbb fuvarozó cég NEM így csinálja, amiért kockázatnak teszi ki magát.)
  2. A vállalkozás átállása az új rendszerre, ami NAGYON EGYSZERŰ! Ugyanis, MI ELKÉSZÍTJÜK neked a korrekt, pontos, megfelelő munkaügyi listákat, ezáltal eleget téve az Mt. mellett a speciális jogszabálynak is. Ehhez csak az szükséges, hogy a hónap végén megkapjunk valamennyi letöltést (DDD-fájlok) és minden egyéb információt, ami a munkaidőket stb. bármilyen módon is befolyásolja (különböző szabadságok, szabadnapok, betegszabadságok, stb.).
  3. Szükséges megkapnunk a dolgozókra „kirótt” (amennyiben van ilyen) bármilyen levonási kötelezettséget, pl. gyerektartás, adótartozás, munkabérelőleg levonás, stb.
  4. Teljes mértékben kezeljük az osztott munkaidőt és a belföldi/külföldi kiküldetéseket, beleértve az egyes országokban alkalmazandó minimálbéreket is.
  5. Ezután jön a konkrét bérügyi fizikai megvalósítás (komplett munkaügyi megoldás, beleértve a speciális jogszabály szerinti, megfelelő bérszámfejtést), minden kötelező feladás a NAV felé, amit elvégzünk.
  6. Gyorsan elküldjük a bérpapírokat, hogy a munkabér- és járulékkifizetéseket teljesíthesse a vállalkozás.

 


 

Hogyan működik?

1. lépés (időszakosan)

Figyelem! Ezt csak egyszer kell megcsinálni, illetve, minden ÚJ belépő dolgozó esetén! Első lépésben elküldöd nekünk a gépkocsivezetők TÖRZSADATAIT, hogy felrögzíthessük a rendszerbe. Ez minden olyan adatot magában foglal, ami egy bérprogram adatfeltöltéséhez kell (egyéni egyeztetés szükséges lehet).

 

2. lépés

Ez rendszeres tevékenység. Második lépésként elküldöd nekünk a letöltött DDD adatállományokat, amiket mi beolvasunk az elemző programunkba. A letöltéseket az adott hónapra a következő hónap 1-5-e között tedd meg, hogy teljes legyen az előző hónap! Ebben a lépésben ezekkel EGYÜTT elküldesz minden olyan adatot, ami szükséges a munkaügyi elszámolásokhoz:

  • mikor volt szabadságon a gépkocsivezető,
  • mikor volt betegállományban,
  • volt-e bármilyen egyéb távolléte,
  • volt-e bármilyen egyéb munkavégzése a járművezetésen kívül, mikor, mettől meddig,
  • mely országokban járt a sofőr,
  • van-e bármilyen levonás, ami terheli a munkabérét,
  • bármilyen egyéb szükséges adat a gépkocsivezetőről, ami érintheti a munkabérét és a munkaidő elszámolását.

 

 

3. lépés

Harmadik lépésben feldolgozzuk az összes megkapott adatot a rendszerünkben (TachografGURU program), beállítva minden szükséges dolgot (szabadság, betegszabadság, egyéb munkák, stb.). Majd elkészítjük a KÉT szükséges listát:

  1. Egyéni, speciális munkaügyi nyilvántartók az 1988-as évi I. Tv. értelmében.
  2. Jelenléti összesítők, amikből pontosan látszik minden gépkocsivezető túlórása, szabadsága, műszakpótléka, éjszakai munkavégzése, egyéb munkaideje, stb., ami szükséges a bérszámfejtéshez.
  3. (Opcionálisan, egyéni kérésre, illetve, ha egyáltalán felmerül ez): kiküldetési rendelvények.

Kattints ide vagy a képre a nagyításhoz!

 

4. lépés

Következő lépésként minden adat bekerül a speciálisan átalakított bérprogramba. Itt beállítunk minden szükséges dolgot, ha esetleg megadtál valami speciális információt, pl., levonások a bérből vagy bármi egyéb, majd elkészítjük a bérszámfejtési lapokat minden dolgozó részére, az Mt. és az 1988-as évi I. Tv. értelmében. Itt külön kiemelném a

  • napidíjakat (belföld/külföld),
  • az osztott napi munkaidő szerinti elszámolást,
  • a külföldi minimálbéreket euróban feltüntetve, és
  • az idegen nyelven készült minimálbér igazolásokat is.

 

 

5. lépés

Befejező lépésként elküldjük valamennyi dolgozó szükséges bérszámfejtési lapját, egyéb igazolásokat, munkaügyi kimutatásokat, munkaügyi összesítőket, stb., valamint elkészítjük a NAV felé a szükséges feladásokat.

Kattints ide vagy a képre a nagyításhoz!

 

6. lépés (időszakosan)

Kilépő dolgozók kezelése, elszámolása. Hasonlóan az 1. lépéshez, erre is csak akkor van szükség, ha kiléptetjük a dolgozót. Ekkor gyorsan elkészítjük a záráshoz/elszámoláshoz/kilépéshez szükséges elszámolásokat, listákat, feladásokat.

 


 

Ez így egyszerű és JOGSZABÁLYKÖVETŐ!

A hangsúly itt azon van, hogy
  • a TE dolgod, mint vállalkozás, mindössze annyi, hogy időben letöltöd a gépjárművezetői kártyákat és a járműegységeket, valamint, megadod a szükséges egyéb adatokat, amik a MEGFELELŐ elszámoláshoz/nyilvántartáshoz szükségesek;
  • mi elvégzünk MINDEN szükséges egyéb lépést, ahogy azt fent leírtam;
  • és a LEGLÉNYEGESEBB mind közül: az egész teljes egészében megfelel mind az Mt. előírásainak, mind pedig a fuvarozókra vonatkozó speciális, 1988-as évi I. Tv.-nek. ÉS EZ ITT A LÉNYEG!

Lehet, hogy van bérszámfejtőd, aki elvégzi ezt a munkát, de nagyon-nagy a valószínűsége annak, hogy NEM LESZ JOGSZABÁLYKÖVETŐ az elkészült elszámolás, számfejtés, nyilvántartás. Mert kevesen ismerik és alkalmazzák HELYESEN a fenti törvényt.

 

Keress meg, bízz a 15 éves szakmai gyakorlatomban!

 

 


 

Kuzma Ferenc, AETR és munkaügyi szakértő
+36 (70) 391 2885
info@aetr.hu